~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
...................... Διαδικτυακή περιοδική έκδοση για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης * ..με ειδήσεις * άρθρα * ...υπεύθ. σύνταξης: Πάνος Σ. Αϊβαλής * ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Σκέφτομαι πως αυτά τα τρία συστατικά πρέπει νά 'χει η ζωή: το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό. Το μεγάλο είναι να βρίσκεσαι μέσα στην πάλη για μια καλύτερη ζωή. Όποιος δεν το κάνει αυτό, σέρνεται πίσω απ' τη ζωή. Το ωραίο είναι κάθε τι που στολίζει τη ζωή. Η μουσική, τα λουλούδια, η ποίηση. Το συγκλονιστικό είναι η αγάπη. Νίκος Μπελογιάννης

Περί οράματος για το κοινό μέλλον της Ευρώπης βέβαια, ας μην έχουμε μεγάλες προσδοκίες

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.

Τρίτη 16 Ιουνίου 2015

Δημοσιογράφοι - διαφημιστές του ΔΝΤ

        Δημοσιογραφία, ΔΝΤ, ΜΜΕ, Βουλή      
Έχουν ακουστεί πολλά για δημοσιογράφους τον καιρό
 του μνημονίου | EUROKINISSI/ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Έλα να μάθουμε τα ονοματάκια τους, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιοι είναι εκείνοι που συμμετείχαν σε σεμινάρια του ΔΝΤ, ώστε να δίνουν «μια θετική εικόνα για το έργο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου».
Ο Παναγιώτης Ρουμελιώτης (πρώην ΔΝΤ) ήταν αποκαλυπτικός χθες στη Βουλή (το απόσπασμα από τα επίσημα πρακτικά): «Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έχει ως πάγια πολιτική να προσκαλεί δημοσιογράφους είτε στην Ουάσιγκτον είτε να διοργανώνει σεμινάρια στις χώρες-μέλη του προκειμένου να περάσει κάποια μηνύματα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του, για τις πολιτικές του, προφανώς για να δώσει μια θετική εικόνα για το έργο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου».
Έχουν ακουστεί πολλά για δημοσιογράφους τον καιρό του μνημονίου. Για τη«βρόμικη» δουλειά που κάνουν ώστε να περνούν τα... σωστά μηνύματα στον κόσμο. Το είχε δηλώσει άλλωστε και ο Γιάννης Πρετεντέρης, χωρίς ίχνος τσίπας:«Υποδυόμασταν το θέατρο ότι το χρέος είναι βιώσιμο, αλλά μας έλεγαν μην το πείτε τώρα, δεν είναι σωστό». Και δεν το... έλεγε. Ο... δημοσιογράφος που... «ορκίζεται» πως «η δημοσίευσις είναι η ψυχή της δικαιοσύνης».
Έχουν ακουστεί πολλά λοιπόν, όχι μόνο για δημοσιογράφους, αλλά και για άλλους παράγοντες, από οικονομολόγους έως και πανεπιστημιακούς. Για το ρόλο που έπαιξαν ως προπαγανδιστές του μνημονίου τα τελευταία χρόνια. Και όχι με τοαζημίωτο φυσικά. Αλλά αποδείξεις δεν υπάρχουν.
Η Βουλή απέστειλε αίτημα στο ΔΝΤ ώστε να πληροφορηθεί (κι εμείς μαζί, ελπίζουμε) ποιοι είναι οι δημοσιογράφοι εκείνοι που εκπαιδεύτηκαν από το ΔΝΤ ώστε να μας μεταφέρουν «μια θετική εικόνα για το έργο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου».
Θα έχει ενδιαφέρον να μάθουμε ποιοι είναι αυτοί οι συνάδελφοί μας που συμμετείχαν σε μία τόσο... επικίνδυνη αποστολή. Ώστε να ξέρουμε και τι είδους ενημέρωση μας προσφέρουν.
Πού ξέρετε, μπορεί να υπάρχουν ανάμεσά τους και κάποιοι που θα στέκονται επικριτικά απέναντι στο ΔΝΤ, ανεξαρτήτως της ενημέρωσης που έλαβαν. Διότι προφανώς και η ενημέρωση δεν είναι κακό, συμβαίνει σε όλους τους τομείς της δημοσιογραφίας. Αρκεί να μη γίνεται στα... κρυφά και δημιουργεί υποψίες.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

__________

Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

Η «Εφημερίδα των Συντακτών» ανήκει στους εργαζομένους της


Συμπληρώθηκαν τριάντα ένας μήνες από τη μέρα που κυκλοφόρησε και ήδη με την παρουσία της η «Εφημερίδα των Συντακτών» έχει αλλάξει το τοπίο στα έντυπα μέσα ενημέρωσης. Ενώ η συνολική κυκλοφορία των εφημερίδων σημειώνει ραγδαία πτώση, η «Εφημερίδα των Συντακτών» βελτιώνει συνεχώς τη θέση της και επιτυγχάνει διαρκή κυκλοφοριακή άνοδο.
Βρισκόμαστε ήδη πολύ κοντά στον στόχο για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της συνεταιριστικής μας επιχείρησης. Γνωρίζουμε ότι η επιτυχία αυτή δεν οφείλεται μόνο στην ποιότητα του φύλλου, για την οποία πασχίζουμε νύχτα και μέρα. Είναι σημάδι της αναγνώρισης από τους αναγνώστες για τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε το συνεταιριστικό εγχείρημα, για την αύρα δημοκρατίας και ανεξαρτησίας που αποπνέει. Είναι αλήθεια ότι πολλοί δεν πίστεψαν πως μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Κάποιοι θεώρησαν ότι ο συνεταιρισμός υπήρξε απλώς ένα προκάλυμμα για τη μετατροπή της εφημερίδας σε ένα έντυπο όπως όλα τα άλλα. Τους διαψεύσαμε όλους. Εδώ και δύο χρόνια, δύο συνάδελφοι επέλεξαν να αποχωρήσουν από το συλλογικό μας εγχείρημα για δικούς τους λόγους. Δικαίωμά τους. Ο συνεταιρισμός είναι εθελοντική ένωση προσώπων και μπορεί κάθε συνεταιριστής να αποχωρεί, όταν το επιθυμεί.
Εκείνο που δεν είναι δικαίωμά του είναι να διεκδικεί κάποια ειδική μεταχείριση έναντι όλων των υπολοίπων, μόνο και μόνο επειδή εκ μέρους μας και εξ ονόματός μας ανέλαβε να καταθέσει στο υπουργείο Εμπορίου το σήμα του τίτλου της εφημερίδας τον Απρίλιο του 2012. Ο τίτλος «Εφημερίδα των Συντακτών» ανήκει σε όλους μας. Ανήκει στον συνεταιρισμό μας και χρησιμοποιείται ως σήμα της Α.Ε., η οποία εκδίδει την εφημερίδα. Δεν μπορεί να χρησιμεύσει σε τίποτα άλλο. Και βέβαια δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο οποιουδήποτε παζαριού.
Ο τίτλος αυτός δεν είναι ένα οποιοδήποτε «εμπορικό σήμα». «Σάρκα και οστά» τού δίνει ο συνεταιριστικός χαρακτήρας της εφημερίδας, χωρίς επιχειρηματική ιδιοκτησία, και η προσωπική συνεισφορά των συνεταιριστών-εργαζομένων του. Ο τίτλος δεν έχει καμιά αξία χωρίς τους συγκεκριμένους εργαζόμενους. Καλούμε τα δύο πρώην μέλη του συνεταιρισμού, τα οποία εξακολουθούν να καθυστερούν τη μεταβίβαση στον συνεταιρισμό των μεριδίων τους επί του τίτλου, να ολοκληρώσουν την τυπική αυτή διαδικασία, όπως έχουν τα ίδια δεσμευτεί εδώ και πολλούς μήνες και όπως ήδη έχει κάνει ο τρίτος δικαιούχος που παραμένει στο εγχείρημα.
Πώς εξηγείται άραγε αυτή η «επιμονή» απέναντι στο συλλογικό εγχείρημα από δύο συναδέλφους, εκ των οποίων ο ένας εκλέχθηκε στο Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ;
Το Δ.Σ. του Συνεταιρισμού
_____________
http://www.efsyn.gr/arthro/i-efimerida-ton-syntakton-anikei-stoys-ergazomenoys-tis

~~~~~~~~~~~~~~~

Σημείωμα του συντάκτη της Σελίδας αυτής:
Παρακολουθούμε από κοντά, ως αναγνώστες και πολίτες με περισσή αγωνία το "πείραμα" του Συνεταιρισμού της "Εφημερίδας των Συντακτών" που πρέπει, "επιβάλλεται" να πετύχει ως πρότυπο [έτσι καταργούμε τα αφεντικά στην πράξη] και για άλλες παρόμοιες προσπάθειες σε άλλους τομείς όπως η ΒΙΟΜΕ. Και να πούμε την αλήθεια κάπως έτσι φανταζόμαστε την "νέα"!!! ΕΡΤ ως έναν συνεταιρισμό εργαζομένων και όχι ένα μοντέλο που έχει δοκιμαστεί και έχει αποτύχει. 
Δυστυχώς η εξουσία στερείται φαντασίας ακόμα και μια Αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που την περιμέναμε πιο τολμηρή και με ανοίγματα σε μια χειμαζόμενη κοινωνία που πρέπει να συμμετέχει στο πνευματικό, καλλιτεχνικό και πολιτικό γίγνεσθαι. 
Πιστεύουμε ότι αυτό κάνει και την διαφορά με την αναχρονιστική δεξιά αντίληψη που μας έφερε σε ένα τέλμα και απογοήτευση τον κόσμο.
Πάνος Α.

Τετάρτη 10 Ιουνίου 2015

Πάνος Χαρίτος: «Αποχαιρετισμός στα όπλα»

   ΕΡΤ   

Ο αποχαιρετισμός στα όπλα δεν συνεπάγεται παραίτηση από τη μάχιμη δημοσιογραφία. Στη μετά το μαύρο εποχή της ΕΡΤ, το στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε είναι μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη πρόκληση.


Ποτέ δεν τα πήγα καλά με τους αποχαιρετισμούς. Πάντα δυσκολευόμουν.
Όμως, όσο και να θέλεις να αποφύγεις κάποια πράγματα, γνωρίζεις πως κάποια στιγμή θα κληθείς να τα αντιμετωπίσεις. Πριν ξεκινήσω να γράφω αυτές τις γραμμές έστειλα ένα αποχαιρετιστήριο κείμενο σε δεκαεπτά διαφορετικούς παραλήπτες. Δεκαεπτά συναδέλφους και φίλους με τους οποίους συνεργάστηκα τα τελευταία εικοσιένα χρόνια.
Για ένα κείμενο επτακοσίων λέξεων χρειάστηκα περίπου τρεις ώρες, ενώ υπό φυσιολογικές συνθήκες μόλις είκοσι λεπτά θα αρκούσαν για ένα άρθρο 1000 λέξεων.
Ωστόσο, οι λέξεις δεν έρχονται πάντα με την ίδια ευκολία. Δεν μπορούν με ακρίβεια να αποδώσουν αυτό που νιώθεις και αισθάνεσαι. Ειδικότερα όταν απευθύνονται σε ανθρώπους με τους οποίους το ταξίδι στη δημοσιογραφία και τον κόσμο λάμβανε τη μορφή δοκιμασίας σε κάθε βήμα και μονοπάτι.
Στα εικοσιένα αυτά χρόνια, βιώσαμε από κοινού τα Βαλκάνια, την Αφρική, την Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Αραβική Χερσόνησο, σε στιγμές μοναδικής ομορφιάς και απίστευτης ασχήμιας. Γνωρίσαμε τους ανθρώπους στα καλύτερα και τα χειρότερά τους. Αγγίξαμε, και ίσως κάποιες φορές να ξεπεράσαμε τα όριά μας, όμως ουδέποτε αναθεωρήσαμε για την επαγγελματική αυτή επιλογή.
Εικοσιένα χρόνια δημοσιογραφίας σε συνθήκες κρίσης. Εικοσιένα χρόνια ρεπορτάζ σε μέρη όπου δεν είσαι ευπρόσδεκτος.
Ο «αποχαιρετισμός στα όπλα» δεν είναι εύκολη υπόθεση. Φαντάζομαι θα αποδειχθεί δύσκολο εγχείρημα το να εξηγήσω τους λόγους που γοητεύουν κάποιον που επιμένει σε αυτό το επάγγελμα.
Αντίστοιχα δυσκολεύτηκα να εξηγήσω και να γίνω κατανοητός από τους εν λόγω συναδέλφους για το λόγο που «κρεμάω» τα παπούτσια των αποστολών για να κλειστώ σε ένα στούντιο όπου οι εμπειρίες σε σχέση με όσα σου προσφέρονται στα ταξίδια (ακόμα και σε εμπόλεμες περιοχές), είναι δυσανάλογες.
Η αλήθεια είναι πως την ίδια ακριβώς άποψη διατηρούσα κι εγώ μέχρι πριν λίγο καιρό.
Για την ακρίβεια, η άποψή μου αυτή τέθηκε υπό αμφισβήτηση όταν μου προτάθηκε η παρουσίαση του κεντρικού δελτίου των ειδήσεων της ΕΡΤ. Δεν χρειάστηκε ιδιαίτερη σκέψη και βεβαίως η απάντηση ήταν θετική.
Θεωρώ τιμή μου το ότι μέχρι σήμερα, βρέθηκα στη δημοσιογραφική οικογένεια μιας συγκεκριμένης κατηγορίας ξένων ανταποκριτών και κάλυψα γεγονότα αρκετά εκ των οποίων πέρασαν στις σελίδες της ιστορίας.
Αποτελούν κεφάλαιο ζωής οι εμπειρίες που αποκόμισα από τα όσα βίωσα στα μέρη που επισκέφθηκα.
Ωστόσο το πρώτο δελτίο ειδήσεων στην μετά το μαύρο εποχή για την ΕΡΤ αποτελεί, έναν εξίσου σημαντικό τίτλο τιμής.
Ο «αποχαιρετισμός στα όπλα» δεν ήταν μια αβασάνιστη απόφαση. Ωστόσο, το ειδικό βάρος του εγχειρήματος της επαναλειτουργίας της ΕΡΤ αποτελεί αδιαμφισβήτητη πρόκληση.
Ο αποχαιρετισμός αυτός δεν συνεπάγεται παραίτηση από αρχές και τις αξίες που προέβαλα και υπηρέτησα στη δημοσιογραφική μου διαδρομή.
Ο αποχαιρετισμός στα όπλα δεν συνεπάγεται παραίτηση από τη μάχιμη δημοσιογραφία.
Στη μετά το μαύρο εποχή της ΕΡΤ, το στοίχημα που καλούμαστε να κερδίσουμε είναι μεγαλύτερο από οποιαδήποτε άλλη πρόκληση.
Το μαύρο δεν σβήνει με το πάτημα ενός κουμπιού. Η ΕΡΤ δεν μετατρέπεται από κρατική σε δημόσια με την αλλαγή του σήματος και των προσώπων.
Αυτός είναι ο δικός μας ο ρόλος. Να διασφαλίσουμε την αντικειμενικότητα και τον πλουραλισμό στην ενημέρωση, ώστε να διατηρήσουμε την επαγγελματική μας αξιοπρέπεια. 


Πηγή: ΕΡΤ

Κυριακή 7 Ιουνίου 2015

Το «Αϊβαλί» κινδυνεύει - Δικάζεται το βραβευμένο βιβλίο του Soloup

     ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ      

aivali_1.jpg

Aivali_1H Guernica του Πικάσο στην εκδοχή του Ron English

 

Κανένα έργο τέχνης δεν αποτελεί προϊόν παρθενογένεσης. Κάθε καλλιτέχνης ζει σε αυτόν τον κόσμο και με βάση τις προσλαμβάνουσές του, την παιδεία του, τα αισθητικά του κριτήρια, δημιουργεί τα δικά του έργα έχοντας προηγουμένως «διδαχθεί» από παλαιότερα. Ιδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες, η τροποποίηση και η προσαρμογή έργων του παρελθόντος από νέους καλλιτέχνες γίνεται μαζικά. Αυτό έκανε και ο Soloup. Και τώρα κινδυνεύει με βαριές ποινές.Η ιστορία της τέχνης και, μέσα σ’ αυτήν, η ιστορία των κόμικς είναι γεμάτες από παραδείγματα καλλιτεχνών που βασίστηκαν σε προγενέστερα έργα για να δημιουργήσουν νέα έργα, πολλές φορές ισάξια ή και σπουδαιότερα των «πρωτοτύπων».
Η απόδοση των ευσήμων και η απότιση φόρου τιμής, η τροποποίηση, η προσαρμογή και η ιδιοποίηση, ακόμα και η παρωδία ή η ειρωνεία αποτελούν κίνητρα και συνήθεις πρακτικές για μια μεγάλη μερίδα σύγχρονων καλλιτεχνών σε κάθε τέχνη.
Aivali_4Ο Gotlib αυτοπροσωπογραφείται κρατώντας γνωστά έργα τέχνης «ρετουσαρισμένα» από τον ίδιο | 
Το «Αϊβαλί» του Soloup που παρουσιάσαμε από αυτές εδώ τις στήλες όταν πρωτοκυκλοφόρησε (εκδόσεις Κέδρος) και κατέκτησε στη συνέχεια τα βραβεία σεναρίου και καλύτερου κόμικς της χρονιάς στην πρόσφατη απονομή των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς, είναι μια συγκλονιστική ματιά στην πρόσφατη ελληνική ιστορία μέσα από τις αφηγήσεις συγγραφέων που έγραψαν για τη Μικρά Ασία κατά το παρελθόν.
Ο Soloup αξιοποιεί τα κείμενα του Ηλία Βενέζη, της Αγάπης Βενέζη, του Αχμέτ Γιορουλμάζ και του Φώτη Κόντογλου για να φιλοτεχνήσει ένα μωσαϊκό από ανθρώπινες ιστορίες που εκτυλίχτηκαν με φόντο την ελληνοτουρκική διαμάχη στα παράλια του Αιγαίου. Και το κάνει με τον προσήκοντα σεβασμό προς κάθε συγγραφέα, με συνεχείς αναφορές και παραπομπές στις πηγές του, έχοντας προηγουμένως τηρήσει κάθε κανόνα καλλιτεχνικής δεοντολογίας ως προς τα πνευματικά δικαιώματα, την παράθεση των αρχικών κειμένων κ.λπ.
Αλλωστε, το ίδιο πράττει και ως προς την τεκμηρίωση του έργου του που λόγω της φύσης του είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Μπορεί, πάνω απ’ όλα, να είναι μια μυθοπλαστική δημιουργία δοσμένη στην τέχνη των κόμικς, ωστόσο η ιδιαιτερότητα του έργου και το λεπτό ιστορικό ζήτημα που αφορά, προϋποθέτουν την ενδελεχή ιστορική έρευνα, την ταξινόμηση, την αποδελτίωση, τις επισκέψεις σε κάθε χώρο που περιγράφεται, τις συνομιλίες με πρόσωπα, το σκάλισμα αρχείων, εγγράφων, εικόνων, ντοκουμέντων, μαρτυριών, βιβλίων, άρθρων και από τις δυο πλευρές του πελάγους.
Aivali_3Ο Αμλετ του Σέξπιρ και ο «Τελευταίος άνθρωπος» της Mary Shelley εμπνέουν τους Brian Vaughan και J. G. Jones (δεξιά) ενώ «Το Φιλί» του Klimt αναπλαισιώνει ο Patrick McDonnell (αριστερά). | 
O Soloup τα έκανε όλα αυτά και με το παραπάνω και ένα μέρος τους αποκάλυψε στο πλούσιο παράρτημα του βιβλίου του, ενώ ένα άλλο μέρος δημοσιοποίησε στη σπουδαία έκθεσή του στο Μουσείο Μπενάκη που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες. Ομως…
Ομως κάποιοι έμειναν παραπονεμένοι και αποφάσισαν να τον μηνύσουν. Οι μηνυτές είναι κληρονόμοι του Αϊβαλιώτη Φώτη Κόντογλου (1895-1965) και αιτία της «οργής» τους ήταν τα περιορισμένα αποσπάσματα από τα γραπτά και οι πίνακες του Ελληνα συγγραφέα και ζωγράφου που προσάρμοσε ο Soloup στο δικό του «Αϊβαλί». Τι κι αν ο Soloup είχε πάρει την άδεια του εκδοτικού οίκου που κατέχει τα δικαιώματα του Κόντογλου, τι κι αν τον αντιμετώπισε με μοναδικό σεβασμό, τι κι αν ανέφερε όλες τις πηγές του, τι κι αν επανεπικαιροποίησε το έργο του;
Οι μηνυτές, των οποίων πριν από λίγες μέρες απορρίφθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα με τα οποία ζητούσαν την άμεση κατάσχεση και απαγόρευση της κυκλοφορίας του βιβλίου, δείχνουν να μην κατανοούν ή να αγνοούν πλήρως -αν δεν αποσιωπούν εσκεμμένα- τις αιτίες που ώθησαν τον Soloup να τιμήσει τον Κόντογλου δίνοντάς του έναν σημαντικό ρόλο σε ένα βιβλίο που αφορά την ανθρώπινη φιλία, την αγάπη, την αλληλεγγύη και τη συναδέλφωση. Περισσότερο δείχνουν να αγνοούν, ωστόσο, ότι η σύγχρονη τέχνη έχει κατακτήσει και εφαρμόζει σε σημαντικό βαθμό και με θαυμαστά αποτελέσματα τη μέθοδο της δημιουργικής αφομοίωσης των έργων τέχνης του παρελθόντος.
Aivali_11O Soloup «συνομιλεί» με τον Φώτη Κόντογλου. Είναι αυτό έγκλημα; | 
Ποτέ, άλλωστε, δεν ήταν πρωτότυπο κάτι τέτοιο. Είναι απλώς ο τρόπος με τον οποίο εξελίσσεται και προχωρά η τέχνη. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση η τέχνη των κόμικς. Από τη μανιέρα των βυζαντινών ψηφιδωτών και εικόνων στα βάθη των αιώνων μέχρι τον μοντερνισμό των αρχών του εικοστού αιώνα και τον σύγχρονο μεταμοντερνισμό, οι εικόνες και τα κείμενα του παρελθόντος ήταν πάντα οι πρώτες ύλες για κάθε καινούργιο ρεύμα, για κάθε νέο έργο.
Ο Picasso φιλοτέχνησε δεκάδες έργα βασισμένος στον προγενέστερο Manet, ο Duchamp αστειεύτηκε με τη «Μόνα Λίζα», ο Dali, εμμονικά τροποποίησε έργα του Millet και του Da Vinci. O Roy Lichtenstein και ο Andy Warhol βάσισαν μεγάλο μέρος του έργου τους, πολλές φορές μάλιστα με άκομψο και χοντροκομμένο τρόπο, σε εικόνες των κόμικς του παρελθόντος. Ο Ron English συνθέτει έργα με βάση πασίγνωστους πίνακες του παρελθόντος στους οποίους υποκαθιστά τα πρόσωπα με χαρακτήρες των κόμικς. Και ο Jeff Koons εκθέτει αυτούσιους χαρακτήρες των κόμικς είτε ζωγραφιστούς είτε ως κατασκευές.
Ιδιαίτερα τα κόμικς, από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα κιόλας, αξιοποίησαν, τροποποίησαν και προσάρμοσαν εμβληματικά έργα τέχνης της Ιστορίας χωρίς ποτέ να βρεθούν κατήγοροι ή εύθικτοι και προσβεβλημένοι «κληρονόμοι». Από τις αρχές του 1900 o Winsor McCay εμπνευσμένος από την «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και τις ψυχαναλυτικές θεωρίες του Φρόιντ, δημιούργησε το «Little Nemo in Slumberland», χρησιμοποιώντας γνωστές εικόνες ακόμα και από τον κινηματογράφο, π.χ. το ανθρωπόμορφο φεγγάρι του Georges Mellies.
Aivali_2Ο Ron English «ξανασχεδιάζει» το Πρόγευμα στη Χλόη του Manet | 
O Lyonel Feininger προσάρμοσε στα κόμικς του τον γνωστό πίνακα του James Whistler με το πορτρέτο της ηλικιωμένης μητέρας του. Αυτός και ο George Herriman ενέταξαν στα κόμικς τους το «Μεγάλο κύμα» του Hokusai, ενώ ο δεύτερος πειραματίστηκε και με άλλα σπουδαία έργα, όπως το σουπρεματιστικό «Μαύρο τετράγωνο» του Μάλεβιτς.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, αμέτρητα έργα τέχνης του παρελθόντος χρησιμοποιήθηκαν ελαφρώς ή εντονότερα ρετουσαρισμένα και τροποποιημένα στις σελίδες των κόμικς. Η «Κραυγή» του Munch, οι «Δαναΐδες» του Waterhouse, o «Περιπλανώμενος πάνω από τη Θάλασσα της Ομίχλης» του Friedrich, ο «Σκεπτόμενος» του Rodin, το «Σιντριβάνι» του Duchamp, η «Θεία Κωμωδία» του Δάντη και πολλά ακόμη έργα έγιναν εικόνες στο «Logicomix» των Δοξιάδη-Παπαδάτου με δεξιοτεχνικό τρόπο.
Ο Chris Ware έφτιαξε πριν από χρόνια ένα στριπ με φόντο νεοπλαστικιστικούς πίνακες του Piet Mondrian, ενώ ομοίως έπραξε ο Pablo Echaurren συνδυάζοντας έργα του Mondrian με τον/την Krazy Kat. To «American Gothic» του Grant Wood έχει γίνει εξώφυλλο σε δεκάδες σύγχρονα κόμικς, μεταξύ των οποίων και τα πρόσφατα «Καμένα Βούρλα» του Θανάση Πετρόπουλου, ενώ το «Nighthawks» του Edward Hopper έχει τροποποιηθεί αμέτρητες φορές.
Aivali_0Ο Homer Simpson του Matt Groening «αντικαθιστά» την αποστεωμένη φιγούρα της Κραυγής του Munch. | 
Ο Milo Manara, ο Gilbert Shelton, ο Πέτρος Χριστούλιας, ο Ηλίας Ταμπακέας και πολλοί άλλοι έχουν μετατρέψει σε καρέ από τις ιστορίες τους το «Πρόγευμα στη Χλόη» του Manet αλλάζοντας τα πρόσωπα που συμμετέχουν, ενώ ο Jean Ache είχε χρησιμοποιήσει τις τεχνοτροπίες των Picasso, Mondrian, Miro, De Chirico κ.ά. για να δημιουργήσει μονοσέλιδες εκδοχές της Κοκκινοσκουφίτσας. Ο Scott McCloud στο «Κατανοώντας τα κόμικς» δίνει δεκάδες παραδείγματα γνωστών έργων τέχνης και την αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Αν αυτό ήταν παράνομο θα έπρεπε να φυλακιστεί ισόβια σε ένα κάτεργο χωρίς πρόσβαση σε καμιά τέχνη.
Πρόσφατα ο Αρκάς κυκλοφόρησε ολόκληρο βιβλίο με πρωταγωνίστρια τη γάτα Λουκρητία να παίρνει τη θέση διάσημων προσώπων σε έργα τέχνης (Αφροδίτη, Μόνα Λίζα κ.ά.), ενώ ο Henrik Lange έχει μεταφέρει 90 κλασικά λογοτεχνικά έργα σε κόμικς της μιας σελίδας το καθένα.
Τα παραδείγματα μεταφοράς, προσαρμογής και τροποποίησης έργων τέχνης είναι κυριολεκτικά χιλιάδες. Η μέθοδος είναι πλέον ευρέως αποδεκτή και μαζικά εφαρμόσιμη, αρκεί να τηρούνται ορισμένες αυτονόητες αρχές: να είναι αναγνωρίσιμη η εικόνα που προσαρμόζεται στο νέο πλαίσιο και να αναφέρονται οι πηγές ή να είναι άμεσα αντιληπτές από τον νέο θεατή.
Στην περίπτωση του Soloup και του «Αϊβαλιού» αυτό ισχύει στον υπερθετικό βαθμό. Στη δίκη της 12ης Ιουνίου, ελπίζουμε να κερδίσουν η λογική και το αυτονόητο. Και το «Αϊβαλί» να συνεχίσει ελεύθερο το ταξίδι του στον κόσμο των κόμικς και της τέχνης.
Aivali_5Ο Art Spiegelman εντάσσει τον/την Krazy Kat σε καμβά του Miro. | 
____________________